Més de 352.000 ucraïnesos han estat atesos des del començament del conflicte dins i fora del país

Càritas . 12.04.22. Càritas Espanyola s’ha sumat aquest dimarts al missatge de condol de Càritas Internationalis per la mort dues treballadores de Càritas Ucraïna a Mariúpol.

“Aquesta dramàtica notícia deixa la família de Càritas horroritzada i commocionada. Ens unim al dolor i al patiment de les famílies i dels nostres companys de Càritas Ucraïna que estan vivint una tragèdia”. Amb aquestes paraules, el secretari general de Càritas Internationalis , Aloysius John, expressa el dolor de la Confederació davant la notícia de la mort de dues treballadores de Càritas Ucraïna a Mariúpol.

Tot i que l’atac s’ha conegut les últimes hores, és probable que tingués lloc el 15 març passat quan un tanc va disparar contra l’edifici del centre de Càritas a Mariúpol, matant els dos membres del personal i cinc dels seus familiars. En aquest moment, a causa de l’absència de comunicació amb la ciutat de Mariúpol i la manca d’accés a les instal·lacions del centre de Càritas, l’oficina nacional de Càritas Ucraïna encara no compta amb elements suficients per determinar què va passar i continua recopilant informació. Presumptament, el personal de Càritas i les seves famílies es van refugiar al centre durant el bombardeig.

“Caritas Internationalis reitera la seva incessant crida a la pau, com ho fa des de fa 48 dies”, assenyala John. “El ‘martiri’ a Ucraïna, com l’ha anomenat el papa Francesc, s’ha d’aturar i s’ha d’aturar ara. La comunitat internacional ha de fer el que és impossible per frenar aquesta massacre immediatament. Cal donar una oportunitat a la pau. El conflicte armat i la violència no són la solució. Cal salvaguardar les vides humanes i defensar la dignitat humana. S’ha de garantir la seguretat dels civils” , afegeix.

La Confederació de 162 organitzacions de Càritas nacionals a tot el món també condemnen la violació generalitzada del dret internacional humanitari a diverses zones d’Ucraïna.

Des del començament del conflicte, les dues Càritas presents al país -Càritas Ucraïna i Càritas- Spes- han estat al costat de la gent i han brindat assistència humanitària per salvar la vida d’unes 600.000 persones. “Càritas Ucraïna i les dels països veïns continuen brindant assistència vital a la població i als refugiats que fugen de la guerra. Estem profundament agraïts a tots els treballadors i voluntaris de Càritas que continuen incessantment servint a les persones necessitades, fins i tot a risc dels seus vides”, afegeix Aloysius John.

La presidenta de Càritas Ucraïna, Tetiana Stawnychy , demana honrar la memòria de les víctimes. “Necessitem la seva solidaritat i oracions per les famílies que pateixen, per tota la comunitat de Càritas Ucraïna”, assenyala.

Mariúpol es troba entre les tres regions del país amb una situació humanitària més crítica. Des que va començar el conflicte, Càritas ha atès més de 352.000 persones, moltes dins Ucraïna. Només en aquest país es reparteixen diàriament més de 4.000 àpats. Les Càritas nacionals als països veïns, inclosos Polònia, Hongria, Eslovàquia, Romania i Moldàvia, estan a primera línia per ajudar els milions de refugiats.

Càritas i l’Església es troben entre les poques organitzacions que queden al costat de la població ucraïnesa, i la seva presència de base els permet arribar fins i tot a zones de conflicte molt remotes.