Quan es compleix l’aniversari de la declaració de l’estat d’alarma a causa de l’impacte de la Covid-19 a casa nostra, Càritas Espanyola rendeix comptes de quina ha estat la seva resposta en aquests mesos als greus efectes socials de la pandèmia.

En una roda de premsa en la qual han intervingut el president i la secretària general de Càritas, Manuel Bretón i Natalia Peiro, al costat del coordinador de l’Equip d’Estudis, Raúl Flores, s’ha presentat un informe amb dades detallades sobre les accions desenvolupades des del març de 2020 pel conjunt de les 70 Càritas Diocesanes del país.

A més de retre un reconeixement al profund dolor per les pèrdues humanes que segueix causant el coronavirus en el conjunt de la societat espanyola i, com a part d’ella, en la família Càritas i en la seva àmplia base social, l’informe posa el focus en les fites de l’activitat duta a terme per auxiliar les persones i famílies en situació més vulnerable. Les dades no només es refereixen a la feina dins de les nostres fronteres, sinó que amplia la seva mirada cap al suport que Càritas Espanyola ve donant a les demandes d’ajuda de moltes Càritas germanes de països empobrits colpejades per aquesta emergència global.

La resposta de Càritas a Espanya

Com ha assenyalat Natalia Peiro, “des de que va començar la crisi sanitària i les restriccions a la mobilitat, l’empitjorament en les condicions de vida de la població es va percebre molt ràpidament a la nostra xarxa estatal de recursos d’acollida i assistència”. “Només en els primers mesos de la pandèmia -va afirmar- les demandes d’ajuda que van rebre a tot Espanya les Càritas es van incrementar un 57% i va haver-hi períodes i determinats espais territorials en els quals moltes Càritas van veure com es triplicaven les sol·licituds d’ajuda”.

En termes absoluts, aquesta crisi ha provocat que al voltant de 500.000 persones hagin trucat per primera vegada a les portes de Càritas o hagin acudit després de molt de temps sense necessitar-ho. De fet, durant aquesta crisi, una de cada tres persones (33%) és nova o feia més d’un any que no havia vingut buscant ajuda. Un 26% dels que han recorregut a Càritas a causa d’aquesta crisi ho fan per primera vegada.

Càritas ha centrat la resposta a la Covid en tres aspectes concrets:

  • Mantenir el suport a les famílies amb les que ja s’estava treballant, i la situació s’ha agreujat amb aquesta crisi.
  • Acompanyar les famílies que acudeixen per primera vegada a causa de la precarietat sobrevinguda davant d’aquesta realitat.
  • Adaptar l’acció de les persones voluntàries i contractades a la nova situació imposada pel distanciament social per garantir l’acompanyament a les persones que demanen el suport de Càritas.

“Càritas -va indicar la secretària general- va haver de reinventar els seus itineraris d’acompanyament a causa de la pandèmia. Moltes activitats, al menys en la primera fase, van ser necessàriament suspeses o ajornades, com les accions presencials de formació, les visites domiciliàries, o els treballs i dinàmiques amb grups. En alguns recursos on la presència física era estrictament necessària, les majors dificultats van venir per l’absència d’equips de protecció i per la manca de personal “.

La pandèmia “ens ha abocat a activar un Acompanyament 2.0 basat en la multiplicació de l’escolta telefònica i l’ús d’aplicacions digitals de connexió, el suport escolar o les classes de llengua telemàtiques, el recurs de les transferències econòmiques per substituir les ajudes en espècie o la recepció on line de documentació “, va afegir.

Per afrontar la vulnerabilitat de les famílies agreujada o sobrevinguda per la crisi, Càritas ha tractat d’assegurar un seguiment en l’acompanyament personalitzat, incorporant mesures de prevenció i seguretat, i, durant les setmanes de confinament, garantir aquest acompanyament a través de telèfon i canals digitals; acompanyar persones soles, malalts i gent gran; avançar en la dignificació del dret a l’alimentació, fomentant l’ús de targetes solidàries; i el suport en el propi domicili.

Explosió de solidaritat

Més enllà del compromís de les persones voluntàries i contractades durant la pandèmia, la resposta de Càritas a les necessitats d’aquesta emergència està sent possible gràcies a la mobilització social i a l’explosió de solidaritat que la societat va mostrar des de l’inici, i que s’ha manifestat de manera molt intensa des del llançament, el 14 de març de 2020, de la campanya “Càritas davant el Coronavirus”.
Aquest corrent de solidaritat s’ha traduït pel conjunt les 70 Càritas Diocesanes de tot Espanya en el suport de 70.666 donants, les aportacions han sumat 65 milions d’euros.

D’aquests fons, 34,5 milions d’euros provenen de 67.094 donants particulars i 30,3 milions d’un total 3.572 empreses i institucions. Així mateix, dels 65 milions de recaptació, 6,5 milions han estat donacions en espècie.

En paraules de Natalia Peiro, “Càritas té sobrades raons per agraïr aquest suport massiu a la nostra missió i la confiança que s’ha demostrat cap a la nostra capacitat de resposta als efectes de la pandèmia a les famílies més vulnerables, perquè la solidaritat de tants donants i col·laboradors ens ha permès seguir estant a prop de les persones més desfavorides en un context d’emergència sanitària“.

Recursos invertits

En termes d’inversió econòmica a les necessitats de la pandèmia, la Confederació Càritas a Espanya ha mobilitzat aquestes partides econòmiques:

  • 163.068 euros a ajudes directes, que han permès a les famílies acompanyades cobrir en part necessitats tan bàsiques com l’alimentació, la higiene, les despeses d’habitatge o de subministraments.
  • 963 euros a material sanitari i de protecció, tant per a les famílies ateses com per al nostre personal i per als centres i dispositius d’atenció directa.
  • 014.634 euros per a la contractació de personal de reforç per a aquells projectes que s’han vist desbordats.
  • 307.160 euros de suport a la infància. Dins d’aquest capítol s’ha donat respostes a les necessitats especials de famílies amb nens, nenes i adolescents, on al costat de les demandes materials bàsiques (afegides a les que ja existien amb anterioritat a causa de la pèrdua de molts llocs de treball), sorgeixen altres derivades de la gestió a distància de el curs escolar, com són la necessitat d’equips i accés a internet, o de suport escolar a distància, per exemple.
  • 444.290 euros per a atendre les necessitats de l’acció internacional. Càritas Espanyola ha donat suport a un total de 65 projectes, que ha estat recolzada amb fons aportats per més de la meitat de les Càritas Diocesanes del nostre país.

L’impacte de la pandèmia en les persones excloses

Durant la roda de premsa es van aportar dades sobre els efectes que la Covid està tenint en les persones en situació d’exclusió social. Com va recordar Raúl Flores, aquesta emergència social i sanitària “està tenint un greu impacte sobre aquest 18,4% de la població a Espanya (8,5 milions de persones) que, segons dades de la VIII Informe FOESSA (2019) es trobava en situació d’exclusió social. I d’ells, més de 4 milions de persones estaven en situació d’exclusió social severa “.

En aquest mateix any, Càritas acompanyava ja a més de 1,4 milions de persones dins de tot Espanya i a 1 milió més en els països empobrits.
“És en aquest context on es declara la pandèmia -va explicar-, les conseqüències han estat especialment greus per als que ja es trobaven en situació de vulnerabilitat i que s’ha traduït en un increment de la bretxa social”.

Segons dades de l’últim informe de l’Observatori de la Realitat Social de Càritas Espanyola aportades pel coordinador d’Estudis en la seva intervenció i que descriu la realitat a data de febrer passat, 258.000 persones acompanyada per Càritas viuen en llars que no compten amb cap ingrés econòmic; és a dir, són 75.000 persones més que abans de l’inici d’aquesta crisi. Això es tradueix en què més de 825.000 persones acompanyades per Càritas estan en situació de pobresa severa, és a dir, amb ingressos inferiors a 370 € al mes per a una llar unipersonal o a 776 € per llars formades per dos adults i dos nens.

Així mateix, al voltant de 700.000 persones viuen en llars que no poden fer front a les despeses de subministraments del seu habitatge, és a dir, no el poden escalfar adequadament o no poden encendre la llum sempre que ho necessiten. El 16% de les famílies (prop de 77.000) s’han vist obligades a canviar de residència per a disminuir les despeses. Per gairebé el 45% de les llars atesos per Càritas afrontar les despeses derivades de l’habitatge suposen una greu dificultat.

Un impacte especial en les famílies amb menors, en els majors sols i les persones sense llar

En l’informe presentat avui, es constata com el confinament va potenciar la desigualtat tecnològica i aguditzar la bretxa digital, que es converteix en un factor exclusógen, és a dir, és conseqüència i alhora causa de l’exclusió social. El 52% de les famílies acompanyades per Càritas estan en una situació de certa apagada tecnològica al no comptar amb connexió il·limitada, dispositiu o competències suficients per manejar-se a internet.

Un dels àmbits en què s’identifica clarament la bretxa digital com a motor de l’exclusió és l’àmbit educatiu, ja que més de el 60% de llars en què hi ha, al menys, un menor d’edat que va tenir dificultats per acabar el curs, són llars en què no hi ha plena connectivitat.

La soledat ha estat una altra dels drames imposats per la pandèmia. Encara que aquesta no és una realitat nova, la situació d’aïllament físic a la qual s’han vist sotmeses moltes persones grans, clarament la endureix. La vulnerabilitat social evidenciada en aquesta crisi també posa de manifest els escassos recursos que existeixen per afavorir les cures en els domicilis, el que propicia major desprotecció en la gent gran i en els que en tenen cura, ja siguin empleades o familiars.

A Càritas, abans de la pandèmia es comptava ja amb 29 centres residencials, 12 centres de dia, 2 cases llar, 4 pisos tutelats, més de 4 unitats de convivència i / o apartaments tutelats. A més, la Confederació compta amb 30 programes d’acompanyament al domicili, tant en zones urbanes com rurals. En conjunt, suposa un total de més 7.000 persones grans acompanyades per Càritas. Gràcies a la col·laboració de moltes persones, s’ha pogut incrementar notablement en tots aquests mesos el nombre de majors acompanyats, fins a arribar a gairebé 11.000 en aquests moments.

L’impacte que de la Covid ha estat, també, tremendament costós per a les persones que no tenen una llar on poder refugiar-se, cuidar-se o passar el confinament inicial, una mancança que, si ja augmenta la seva vulnerabilitat de manera general, s’ha vist agreujada durant la pandèmia al dificultar o impossibilitar l’accés a espais d’higiene i/o aïllament. Dormir al carrer o romandre en allotjaments temporals o d’emergència ha exposat, a més, a un alt risc de transmissió del virus a les persones sense llar, una població ja de per si d’alt risc mèdic, que en moltes ocasions es veuen desproporcionalment afectades per problemes afegits de salut i/o discapacitat.

La pandèmia ha obligat a diversificar la resposta a les necessitats d’aquestes persones per, entre altres mesures, adaptar els recursos d’acollida i allotjament, i dotar-los de més flexibilitat horària, adequar i rehabilitar espais per acollir les persones sense llar i sense habitatge en condicions de seguretat, com seminaris o pisos buits; concerts a nivell local amb hotels i pensions per garantir un allotjament adequat a persones en situació de carrer; o ajudes econòmiques i de lloguer, hipoteques, subministraments o altres de manera preventiva i enfocades a el manteniment de l’habitatge.

Gràcies a totes aquestes actuacions, si abans que comencés la crisi a Càritas, a través de diferents tipus de projectes, s’atenia al voltant de 40.000 persones en situació de sense llar, durant la pandèmia s’han creat 13 nous centres i més de 1.400 noves places per a persones sense llar.

L’impacte de la crisi en els països empobrits

La crisi sanitària de la COVID-19 està sent, també, una crisi inèdita a nivell global, que està deixant profundes petjades i que ha afectat de manera desigual a comunitats, països i regions.

Des de la proximitat i proximitat a les Esglésies locals, Càritas coneix de primera mà l’impacte present i futur que la crisi sanitària, econòmica i política derivada de la pandèmia provoca en els països més empobrits, on milions de persones que no tenen accés a sanitat, ni a aigua potable, ni a mesures de protecció, ni a les vacunes estan veient multiplicades les seves condicions de precarietat davant aquesta emergència. Aquesta crisi està suposant dramàtiques xifres de contagi i la pèrdua de milions de vides en els diferents continents i regions d’aquest planeta.

Càritas alerta especialment de la realitat de les persones migrants i refugiades. En molts llocs s’està aprofitant aquesta crisi per intensificar els controls, limitar l’accés i augmentar les violacions de drets humans de les persones en situació de mobilitat humana en nom de la prevenció de la pandèmia.

En l’informe es denuncia, de forma concreta, la realitat de sobresaturació que es viu als centres d’acollida a la frontera Est d’Europa; les extremes condicions de vida de les persones roynghas en els camps de refugiats de Cox Bazaar, a Bangla Desh; la crisi humanitària que viuen els desplaçats interns a la regió de Sahel; la situació de milions de veneçolans en els països veïns (Equador, Perú i Brasil, especialment); o la dramàtica emergència alimentària dels pobles centreamericans, aguditzada per l’impacte dels huracans Eta i Lota per la regió.

Impacte en el voluntariat

Els recursos humans de Càritas no han estat aliens a aquesta crisi, molt especialment en les més de 80.000 persones voluntàries, sobretot si es té en compte que una part important té més de 65 anys i, per tant, part d’un dels grups de risc davant del virus. Això ha suposat una reducció significativa del voluntariat actiu, que, per òbvies mesures d’aïllament i autoprotecció, es va veure reduït a un 39% durant el confinament i d’un 63% en aquests moments.

Les persones voluntàries que s’han mantingut actives s’han hagut d’adaptar a la nova realitat per poder estar al servei de les famílies ateses. Això ha provocat que el 36% del voluntariat de Càritas hagi canviat la seva activitat principal durant la pandèmia per assumir treballs més urgents i puntuals.

I una vegada que es va tenir clar com poder rebre a les persones a les parròquies respectant les mesures d’higiene i distanciament social, s’han adaptat els llocs d’acollida per poder atendre amb seguretat als que han seguit acudint a Càritas. Això ha permès recuperar un 24% del voluntariat que, per la seva pròpia seguretat, va haver de romandre inactiu durant el confinament.

Al mateix temps, en aquest període han estat moltes les persones que s’han ofert a Càritas per col·laborar com a voluntaris. Fruit d’això ha estat que més de 6.000 persones s’hagin incorporat al voluntariat de Càritas, un reforç essencial que, juntament amb la coordinació amb altres entitats socials i, quan ha estat possible, amb els serveis de les administracions públiques, ha estat clau per sumar forces i organitzar l’ajuda.

Agraïment de Manuel Bretón

El president de Càritas va voler tancar el torn d’intervencions de la roda de premsa amb unes emotives paraules “d’agraïment als nostres voluntaris els que han estat al peu de canó a les parròquies i projectes o en l’atenció telefònica, o a aquells que van haver de retirar-se , com a mesura de prudència; un agraïment que faig extensiu als nostres treballadors incondicionals i lliurats en jornades interminables“

“Volem donar les gràcies -va afirmar Manuel Bretón- als nostres donants particulars i empreses compromeses amb el nostre treball, gràcies a les parròquies i centres diocesans, a les congregacions religioses i als nostres bisbes, que han posat a disposició de les Càritas dels recursos de les Diòcesis “.

“I gràcies al conjunt de la societat que, en moments de tanta inquietud, de tensió i incertesa ha acudit a pal·liar el dolor dels que més patien confiant en el treball de Càritas”.

“Això, però, no ha arribat a la seva fi, ja que les conseqüències econòmiques es deixaran notar durant molt de temps, especialment entre les persones més febles i en situació més precària. També en aquests moments ens tindran al seu costat, mitigant el seu sofriment i ajudant-los a reclamar els seus drets, una missió per a la qual també necessitarem el suport de tota la societat“, ha conclòs.

Fes un donatiu Fer-me soci
Gràcies a la vostra ajuda, podem estar al costat dels qui més ens necessiten
Quin tipus de donació t’agradaria fer?
Puntual
Quant voleu aportar?
Sóc...
Particular
Empresa