• Recorda que la salut laboral és un problema social que requereix solucions col·lectives
  • ITD se suma, per 9è any consecutiu, a aquesta Jornada amb la convocatòria d’actes pel treball decent a places i parròquies

Madrid, 2 d’octubre del 2023. L’augment de la sinistralitat laboral és una de les cares de l’actual precarietat laboral que viuen moltes persones treballadores al nostre país i en altres racons del món. Davant d’aquesta “trist xacra”, Església per un Treball Decent (ITD) recorda que la salut laboral és “un problema que requereix solucions col·lectives”.

En el seu manifest, “Un treball decent ha de ser una feina”, fet públic amb motiu de la Jornada Mundial pel Treball Decent, del proper 7 d’octubre, recorda que la feina és sempre un “mitjà imprescindible per al reconeixement de la sagrada dignitat de les persones” i mai “un càstig per a les persones”. Per això, lamenta que molts cops alguns llocs de treball estiguin plantejats “exclusivament des del punt de vista econòmic i no des de la perspectiva humana”.

La situació de precarietat que pateixen moltes persones treballadores és una de les causes de laugment de la sinistralitat. Per això ITD subratlla que la manca de seguretat als llocs de treball és “especialment preocupant en les feines feminitzades” (neteja, cures, infermeria…), ja que, “són nombrosos els casos de càrregues esqueletomusculars, així com els problemes de salut mental”.

El benestar mental -assenyala el manifest- s’ha convertit, segons revela un estudi d’ESADE, en “una de les causes prioritàries a l’hora d’abandonar un lloc de treball, seguida de la recerca de millora de condicions i les possibilitats de conciliació més grans ”.

Per tot això, els moviments promotors d’ITD reclamen al Govern i als agents socioeconòmics “una feina en què no pateixi la salut” de les persones treballadores . “Exigim, juntament amb altres col·lectius de treballadors, la implantació i el compliment dels mitjans de prevenció de riscos laborals que defensin la vida dels treballadors”, assenyala al manifest.

Així mateix, demana a les institucions i administracions un compromís de promoció del treball decent que eviti l’exclusió i la precarietat.

Un any més, les diverses entitats d’Església que s’aglutinen a ITD tenen previst sortir la setmana que se celebra aquesta jornada mundial a caminar a les seves diòcesis respectives amb el dorsal, que porta per lema “Treball decent, treball saludable”. Totes les persones que hi participin portaran el número 071023, dia de la celebració d’aquesta efemèride. Al final del recorregut, llegiran el manifest.

La iniciativa Església pel treball Decent (ITD) va començar el seu camí el 2014 i està format per organitzacions d’inspiració catòlica i congregacions religioses, entre les quals hi ha Càritas, la Conferència Espanyola de Religiosos (CONFER), la Germandat Obrera d’Acció Catòlica ( HOAC), Justícia i Pau, la Joventut Estudiant Catòlica (JEC) i la Joventut Obrera Cristiana (JOC).

El seu objectiu és sensibilitzar, visibilitzar i denunciar una qüestió essencial per a la vida de milions de persones: la feina humana i reivindicar la feina decent «cap a l’interior d’aquestes organitzacions, cap a l’Església en general i cap a la societat».

DADES DE SINISTRALITAT LABORAL

Font: Ministeri de Treball i Economia Social

826 persones treballadores han mort a la feina. Dos al dia. La major part dels sinistres mortals es produeixen per infarts i vessaments cerebrals, accidents de trànsit, atrapaments i amputacions, caigudes i col·lisions contra objectes en moviment.

3.801 persones treballadores han patit un sinistre laboral de caràcter greu

631.724 persones treballadores han patit un sinistre laboral amb baixa