Encara queda molt camí per recórrer quant a igualtat i drets sobre les cures de persones i el treball domèstic.

El 30 de març es ret homenatge a aquelles persones, treballadores de llar, que han estat i continuen estant en desigualtat respecte a altres sectors laborals i que pateixen una situació de discriminació, infravaloració i invisibilitat.

Si ens posem en context, entendrem que venim d’un sistema el qual ha atribuït durant anys els rols de gènere a les dones, assignant-les per defecte en l’àmbit privat, les cures i les tasques de la llar. Aquest tipus de feina no acostuma a ser considerada productiva tot i contribuir a la riquesa dels Estats, atès que no es valora al PIB, i, per tant, no se’n realitzen estudis oficials.

Des de Càritas Diocesana de Tarragona (CDT) reivindiquem la igualtat de condicions laborals de les persones treballadores que duen a terme tasques domèstiques i cures. A més volem donar visibilitat als canvis introduïts en aquest àmbit en les millores laborals.

La ratificació del conveni i posterior aprovació del Reial decret llei 16/2022 que comporta modificacions de diferents normatives relacionades amb el feina de la llar ha suposat un avanç en el reconeixement de drets, sobretot en la històrica reivindicació de l’accés a la protecció davant de la desocupació. Han quedat fora, però, altres reivindicacions que haurien suposat una veritable equiparació de drets laborals i de seguretat social, fonamentalment en les condicions particulars que comporta el treball que es desenvolupa de manera interna. Per això, continuem reivindicant que es produeixin els avanços necessaris perquè definitivament aconseguim una veritable equiparació de drets per a aquestes persones treballadores, així com el reconeixement social d’aquest treball fonamental per a la sostenibilitat de la vida.

A Càritas Diocesana de Tarragona constatem la necessitat de feina en aquest sector, tant és així que el darrer any vam registrar 172 insercions al mercat laboral en servei domèstic, i vam programar i fer 5 cursos en atenció domiciliària, oferint 76 places. Les persones que hi van participar van ser 8 homes i 68 dones, un 38% de les quals ja té feina en el sector.