• Al Vídeo del Papa del mes de setembre, Francesc demana pregar perquè “les persones que viuen al marge de la societat, en condicions de vida infrahumanes, no siguin oblidades per les institucions i mai siguin descartades”.
  •  “Com deixem que la ‘cultura del descart’, en què milions d’homes i dones no valen res davant els beneficis econòmics”, “domini les nostres vides”?
  • “Si us plau”, implora el Papa , “deixem de fer invisibles els que estan al marge de la societat, ja sigui per motius de pobresa, dependències, malalties psíquiques o minusvalideses”.

“Com hem pogut arribar a aquest nivell d’indiferència?”. Aquesta és la pregunta que planteja el Papa Francesc al Vídeo del Papa del mes de setembre, en què, a través de la Xarxa Mundial d’Oració del Papa , demana resar “per les persones que viuen al marge” de la societat.

“Una persona sense sostre, que mor al carrer, mai no apareixerà a la primera pàgina dels cercadors d’internet o dels noticieros”, afirma el Sant Pare en compartir la intenció de pregària amb l’ Església universal per a aquest mes.

Els oblidats per la premsa

Precisament a ells, als oblidats per la premsa, intenta donar veu el vídeo d’aquest mes. Les imatges que acompanyen les paraules de Francesc mostren persones sense llar -sols o en petits grups, de vegades gairebé trepitjats pels transeünts- a les voreres de Canadà, Estats Units, Camerun i Índia; nens del carrer que passen el dia rentant els vidres dels cotxes aturats als semàfors de San Salvador; persones amb diverses discapacitats a Espanya, Filipines i Centreamèrica; barraques prop dels gratacels a Vancouver, edificis de Buenos Aires i Rio de Janeiro.

Als marges de les nostres societats viu una humanitat de diversos tipus, molt més nombrosa del que pensem. Segons les Nacions Unides, més de 700 milions de persones, el 10% de la població mundial, viu en situació de pobresa extrema, amb dificultats per satisfer les necessitats més bàsiques, com la salut, l’educació i l’accés a aigua i sanejament. La mateixa ONU afegeix que al voltant de 1.600 milions de persones viuen en condicions de vivenda inadequades, i que els països més industrialitzats no en són una excepció. Informes de l’Organització Mundial de la Salut revelen, així mateix, que una de cada vuit persones al món conviu amb un “trastorn mental”, mentre que el 16% de la població mundial experimenta una “discapacitat significativa”.

Davant la “cultura del descart”, “cultura de l’acollida”

“Com deixem que la ‘cultura del descart’, en què milions d’homes i dones no valen res davant els beneficis econòmics, domini les nostres vides, les nostres ciutats, la nostra manera de viure?”, segueix preguntant-se el Sant Pare . Amb tristesa reconeix: “Se’ns endurirà el coll de tant mirar cap un altre costat per no veure aquesta situació.” El Papa convida a deixar de “fer invisibles els que estan al marge de la societat, ja sigui per motius de pobresa, dependències, malalties psíquiques o minusvalideses”.

“Centrem-nos en l’acollida”, exhorta. “A acollir totes les persones que ho necessiten. La ‘cultura de l’acollida’, de rebre, de donar sostre, de donar llar, de donar amor, de donar calidesa humana”. Per això, demana a tots els creients que es mobilitzin amb la pregària “perquè les persones que viuen al marge de la societat, en condicions de vida infrahumanes, no siguin oblidades per les institucions i mai no siguin descartades”.

Acollir és molt més que, simplement, ajudar

“L’oració treu a la llum allò que està ocult al cor. Per això, els qui viuen als marges, com a invisibles, han de trobar espai en la nostra pregària, són al cor de l’Església: un cor de carn i no de pedra. Un cor de pedra descarta, un cor de carn acull”.