La xarxa confederal de Càritas va rebre el 2023 més de 22,9 milions d’euros de l’assignació tributària. Aquests fons van ser destinats a diferents programes relacionats amb l’acompanyament de persones i famílies en situació de vulnerabilitat. Entre ells, destaquen projectes d’acollida i assistència, família, infància i joventut, majors, persones en situació de sense llar i habitatge.

Des del 2017, els fons assignats pels contribuents a través de la casella d’Activitats d’Interès Social, coneguda com la ‘X Solidària’, es distribueixen a les organitzacions del Tercer Sector a través d’una convocatòria pública de subvencions en un sistema de doble tram -i que les ONG destinen íntegrament a projectes concrets no a les seves estructures-. Les Comunitats Autònomes s’encarreguen d’assignar el 80% d’aquests recursos, mentre que a l’Estat li correspon el repartiment del 20% restant.

Els fons rebuts el 2023 a càrrec de l’IRPF corresponen al tram estatal i a totes les comunitats autònomes tret de les del règim foral (País Basc i Navarra) i Catalunya, que encara no ha resolt la convocatòria de projectes presentats per les diferents organitzacions del Tercer Sector.
“La solidaritat dels contribuents espanyols a través de les caselles de l’assignació tributària permet a Càritas posar en marxa cada any cents de projectes socials, ja que, com a entitat del tercer sector d’acció social, obté fons a través de la casella d’altres finalitats socials” i també de la casella destinada a l’Església catòlica, en ser la confederació oficial de les entitats d’acció caritativa i social de l’Església a Espanya”, explica Eduardo López, de l’equip de Sensibilització i Comunicació a Càritas Espanyola.

“D’aquesta manera, -afegeix- el contribuent pot multiplicar la seva solidaritat en aportar l’1,4% dels seus impostos tant al sosteniment de l’Església com a les finalitats socials. Aquest senzill gest no suposa pagar més ni que se li vagi a retornar menys en el resultat de la seva declaració”.
La passada primavera, el 53% de les persones contribuents van marcar la casella solidària de la Renda, superant els 12 milions de persones. Tanmateix, encara hi ha un 47% que no ho fan, o bé perquè marquen només la casella de l’Església catòlica o perquè no en marquen cap. Deixar en blanc aquestes caselles de l’assignació tributària suposa que una part important de la recaptació de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques (IRPF) passi cada any directament a les arques de l’Estat, en lloc de destinar-se a finalitats socials o al sosteniment de l’Església.

Durant la presentació de la campanya de la X Solidària, la Plataforma d’ONG d’Acció Social (POAS) ha recordat la necessitat que cada vegada siguin més les persones que se sumin a l’equip de la “X Solidària” perquè ningú quedi enrere. “Marcant ambdues caselles -ressalta Eduardo López- podem donar suport a nombrosos projectes d’atenció a persones en situació de pobresa i exclusió, i, al mateix temps, la important tasca pastoral i social que duu a terme l’Església catòlica”.

Amb motiu de l’inici de la campanya de la Renda i amb l’objectiu de poder seguir impulsant una societat més justa, inclusiva i igualitària, Càritas ha llançat la iniciativa “No costa gens ajudar X dos” per convidar la societat a marcar les dues caselles. En aquesta declaració de la Renda, penso- ho, no costa gens ajudar X dos.