Càritas – 25 de gener de 2024. Càritas Espanyola ha respost a la trucada d’emergència de Càritas Jerusalem per portar ajuda humanitària a la Franja de Gaza. Aquesta sol·licitud de suport va ser activada, el 4 de gener passat, a través de Caritas Internationalis per assistir a la població d’aquesta zona, i poder acompanyar també famílies de Cisjordània afectades per l’agreujament de la situació econòmica i social com a conseqüència del conflicte.

Per això, Càritas Espanyola realitzarà un primer enviament de 250.000 euros. El seu objectiu és prestar assistència mèdica primària i oferir suport econòmic a través del lliurament de diners en efectiu a les famílies atrapades a la Franja de Gaza. A més, ha obert la campanya d’emergència “Càritas amb Terra Santa” per canalitzar la solidaritat dels donants.

“Càritas Jerusalem ha requerit ara el suport de la xarxa de Càritas nacionals i en concret de Càritas Espanyola perquè els seus equips es troben més segurs, la logística de les operacions està més consolidada i, en conseqüència, es disposa de més capacitat per dur a terme una assistència a més escala”, explica Pablo Reyero, coordinador de l’Orient Mitjà a l’àrea de Cooperació Internacional de Càritas Espanyola.

Gran trucada d’emergència

La crida d’emergència sol·licitada per Càritas Jerusalem i activada per Càritas Internationalis té un pressupost total de 2,95 milions d’euros. El termini dexecució serà dun any i el nombre estimat de beneficiaris directes arribarà a les 23.275 persones i 35.720 beneficiaris indirectes.

“Els equips a Gaza donaran atenció a salut primària, suport psicosocial i salut mental, i coordinaran el lliurament d’efectiu a les famílies més vulnerables per a la cobertura de necessitats bàsiques. Paral·lelament es treballarà per rehabilitar el centre mèdic de Càritas a la ciutat de Gaza, avui molt malmès pels bombardejos, i posar-ho en funcionament com més aviat millor. A Cisjordània el suport serà en forma de transferències d’efectiu perquè les famílies més vulnerables puguin cobrir les despeses en alimentació, els lloguers o adquirir altres articles de primera necessitat”, explica Pablo Reyero.

Segons l’últim informe de situació facilitat per Caritas Internationalis, les morts de civils continuen augmentant diàriament i la manca d’accés a aliments, aigua potable i tractament mèdic està posant la població civil en una situació de risc encara més gran. A més, el 85% de la població ha estat expulsada de casa seva, més del 60% dels habitatges han quedat destruïts o danyats i les escoles s’han vist obligades a tancar.

“Som conscients que, per desgràcia, la crisi humanitària no desapareixerà a curt termini, per la qual cosa seguirem recolzant mentre puguem, en la mesura que la Confederació ens ho indiqui i mentre Càritas Jerusalem ens ho sol·liciti”, explica Pablo Reyero.

Augment de l’exclusió a Cisjordània

La crisi també té un gran impacte a la població de Cisjordània, que depèn en gran mesura del turisme i el pelegrinatge. Les botigues de records, els hotels, els guies turístics i tots els que treballen al sector de l’hostaleria fa més de tres mesos que no tenen ingressos. De fet, en algunes ciutats el 70% dels residents depenen d’aquest sector i milers han estat acomiadats de les feines.

A més, els jornalers i treballadors de Cisjordània que s’ocupaven a Israel ja no poden travessar els llocs de control, per la qual cosa han perdut els permisos de treball i les fonts d’ingressos també s’han vist reduïdes. Càritas Jerusalem estima que unes 170.000 persones es troben en aquesta situació. Aquesta realitat ha creat una greu i preocupant crisi econòmica.

Una crida a l’alto el foc

Davant l’enorme patiment viscut en aquests més de 100 dies de contesa, Càritas insta una vegada més a l’alto el foc, afegint-se a la constant crida de pau del Papa Francesc i de Càritas Internationalis.

Càritas Espanyola col·labora amb Càritas Jerusalem des de fa més de dues dècades.

Aquest treball conjunt cerca mitigar el patiment a Terra Santa i donar resposta a les persones en situació de vulnerabilitat. Les actuacions de cooperació fraterna es donen en el marc de la confederació internacional de Càritas. A través d’aquesta col·laboració, s’han desenvolupat programes d’atenció a la salut, assistència psicosocial, seguretat alimentària i promoció de mitjans de vida.