Avui, 1 d’octubre, celebrem el Dia Internacional de les Persones Grans. Des de 1990, l’Organització de les Nacions Unides (ONU) va designar el primer d’octubre com el dia per a promoure la lluita dels drets de les persones grans. És un dia en el que volem retre homenatge a aquest col·lectiu i donar visibilitat a les seves necessitats.

Aquest dia ens convida a recordar la urgència d’actuar en l’àmbit  institucional, individual i col·lectiu a favor d’un envelliment actiu, saludable i participatiu que pugui prevenir situacions de solitud i desemparament. Aquesta actuació s’hauria de fer a través de polítiques socials amb perspectiva intergeneracional i intersectorial que garanteixin el tracte digne i igualitari.

Ens trobem en un moment decisiu per a reivindicar que les persones majors, al llarg de tota la història, han exercit un paper de vital importància en la societat sent, sense cap dubte, els nostres principals referents. Els estereotips i prejudicis associats culturalment i socialment a l’envelliment, l’edat i les persones grans fan que es justifiqui un tracte diferent i discriminatori que afecta de manera directa en el gaudi dels seus drets.

El maltractament cap a la gent gran és una de les formes més desconegudes de la violència i això facilita la seva existència. És per això que hem de sensibilitzar i conscienciar a la població de les situacions en les quals es troben aquestes persones per tal de poder eradicar aquesta violència.

Des de Càritas volem sumar-nos a les denúncies de familiars i usuaris de residències que reclamen un canvi de model residencial que garanteixi els drets de les persones grans.

Aquest any 2022 també volem fer menció a un col·lectiu especialment vulnerable dins de l’àmbit de la tercera edat. Parlem de les dones grans, que constitueixen la major part de la població envellida. Les dones amb edat avançada pateixen les discriminacions pròpies de l’edat sumades a aquelles derivades del fet de ser dones. Per tant, s’enfronten a una doble discriminació.

Com a societat, hem de vetllar pel benestar de les persones grans i per la seva inclusió en la vida comunitària.

Avui i sempre reivindiquem:

• El tracte digne i igualitari perquè algun dia es converteix en quelcom intrínsec en la tercera edat.
  • El dret a decidir, el dret a la vida, a la integritat física i moral.
  • El dret a una vida independent i de qualitat.
  • Més inversió pública en recursos i serveis d’atenció a la tercera edat
  • Una assistència sanitària de qualitat
  • Eliminar barreres arquitectòniques per la plena accessibilitat
  • Reduir la bretxa digital

Diem no a la discriminació ni al maltractament

DIEM JO SOC GRAN I SOC COM TU!