Càritas Internationalis insta a garantir la protecció i l’accés a l’ajuda humanitària

“Els successos que van començar ahir al matí a primera hora conduiran inevitablement a una catàstrofe humanitària colossal. És impossible creure que en ple segle XXI al centre d’Europa la gent s’hagi de despertar a les 5 del matí per les explosions i el so de les sirenes antiaèries”. Amb aquestes paraules Tetiana Stawnychy, presidenta de Càritas Ucraïna, ha reaccionat a l’atac a gran escala llançat avui a la matinada al país.

Càritas està profundament preocupada per l’impacte d’aquesta intervenció en la població local, que ja viu en condicions crítiques vuit anys després de l’inici de la crisi que va matar 14.000 persones i va desplaçar 1,5 milions més.

La Confederació Càritas està llançant una crida d’emergència per donar suport al treball de Càritas Ucraïna. El programa té com a objectiu donar suport a les persones afectades pel conflicte amb aliments, aigua potable, allotjament segur i kits d’higiene, així com garantir un transport segur perquè les persones vulnerables puguin reunir-se amb els éssers estimats i accedir a zones segures. “Necessitem el vostre suport per tenir l’oportunitat de respondre a la crisi humanitària i ajudar les persones afectades per la guerra”, diu Tetiana Stawnychy.

Ja des de finals de l’estiu del 2021, particularment a l’est d’Ucraïna, Càritas va anticipar una resposta humanitària davant de la possible escalada del conflicte. Càritas va capacitar el personal i els voluntaris per augmentar la seva capacitat de satisfer les necessitats de les comunitats locals i enfortir la seva xarxa. També van posar a punt centres temporals per acollir i garantir l’assistència als desplaçats interns, el nombre dels quals molt probablement augmentarà considerablement amb l’inici d’aquesta intervenció militar recent.

Les xifres de les necessitats d’emergència ja eren dramàtiques: “Abans de l’atac ja hi havia 2,9 milions d’habitants locals a banda i banda de la línia de contacte que necessitaven assistència humanitària. Avui, aquest nombre està augmentant exponencialment”, afegeix Stawnychy.

Càritas Ucraïna compta amb el suport de 36 organitzacions de la Confederació Càritas per ajudar la població necessitada. “No podem ignorar les implicacions humanitàries tràgiques d’aquesta guerra”, ha assenyalat el secretari general de Caritas Internationalis, Aloysius John. “És deure de la comunitat internacional protegir el poble ucraïnès i garantir-ne l’accés a assistència vital”.

Caritas Internationalis subratlla la urgència que tothom pugui accedir a l’assistència humanitària, en particular els més vulnerables, i que es garanteixi la llibertat de moviment per als que fugen del conflicte. “Tots estem cridats a actuar. El que està passant a Ucraïna està posant en perill l’estabilitat i la pau internacionals i, com va subratllar el Sant Pare, ‘està desacreditant el dret internacional’”

Resposta de Cáritas Española

Cáritas Española treballa a Ucraïna des de 2010, on secunda diversos projectes d’acció social i d’emergència. Actualment, la cooperació amb Càritas Ucraïna se centra en diversos centres d’atenció a persones amb diversitat funcional i d’atenció a famílies vulnerables, així com el finançament de projectes d’emergència en el Donbass (subministrament d’aigua potable i prevenció anti-Covid), amb una partida de 150.000 euros aportats per la AECID (Agència Espanyola de Cooperació Internacional) mantenen la seva activitat.

Davant l’esclat de l’actual crisi, Càritas Espanyola ha expressat la seva solidaritat i proximitat amb Càritas Ucraïna, i ha mobilitzat una partida inicial de 25.000 euros per a donar suport al pla de resposta d’emergència de Càritas Ucraïna. Així mateix, obre la campanya d’emergència “Càritas amb Ucraïna” per a canalitzar la solidaritat dels donants espanyols cap als projectes d’ajuda humanitària posats en marxa per Càritas Ucraïna per a ajudar a les víctimes d’aquesta greu crisi.

Fes un donatiu amb el concepte UCRAÏNA