COM AJUDEM

A través dels punts d’atenció, Càritas acull, escolta, orienta i acompanya les persones que es dirigeixen a la nostra institució amb una demanda d’ajuda.

L’atenció de Càritas va més enllà de l’assistència immediata, ja que cerca la promoció de la persona a partir de la seva participació activa, del reconeixement dels seus recursos i de les seves potencialitats.

Projectes

ACOLLIDA PARROQUIAL

L’acollida és el primer punt d’accés de qualsevol persona que s’adreça a Càritas per cercar ajut.

És un primer àmbit per tal de valorar amb la persona quina és la seva situació. Càritas acull, escolta, orienta i acompanya les persones que s’adrecen a l’entitat amb una demanda d’ajuda, sense fer cap distinció a nivell de creences ni de cultura.

El projecte es desenvolupa des dels equips d’acollida de les Càritas Parroquials i dona resposta, també, a les necessitats bàsiques o mancances puntuals de famílies o persones proporcionant, si és el cas, ajudes puntuals immediates per cobrir les necessitats urgents.

L’atenció, en aquest programa, va més enllà de l’assistència immediata, doncs cerca la promoció de la persona a partir de la seva participació activa i dels seus recursos, reconeixent les seves capacitats i les seves potencialitats.

SERVEI D’ALIMENTS

Servei que ofereixen les Càritas parroquials que no tenen implantat la metodologia del SDA en el repartiment d’aliments. L’objectiu és cobrir les necessitats bàsiques d’alimentació i altres productes de neteja de la llar /higiene personal entre aquelles famílies i/o persones soles en situació de risc d’exclusió social.

SERVEIS D’AJUDES ECONÒMIQUES

Les famílies o persones soles en situació de pobresa severa i amb un alt risc de vulnerabilitat, no disposen dels recursos materials necessaris per fer front a les despeses per a cobrir les seves necessitats bàsiques en relació al manteniment bàsic de la llar (rebuts de lloguers, subministraments, …), a la millora de la salut (medicaments, productes de suport tècnic -ulleres, odontologia, ortopèdia- ), a l’escolarització i formació (material escolar).

Als serveis d’acollida és on es detecten aquestes necessitats entre les diferents famílies ateses. Es valoren les ajudes econòmiques puntuals com a part d’un acompanyament integral per a que les persones puguin iniciar un procés de recuperació social i econòmica, tenint garantides unes condicions de vida dignes.

Les conseqüències econòmiques que han comportat les mesures de seguretat davant la crisi sanitària, ha afectat greument a moltes llars. Per aquest motiu, s’ha creat el fons extraordinari COVID-19.

FILIGRANA

El projecte Filigrana de reciclatge i reutilització de la roba, complements, estris de la llar i mobiliari infantil, està adreçat a les persones i les famílies amb pocs recursos econòmics que no poden cobrir aquestes necessitats bàsiques a través del mercat normalitzat.

Un dels objectius principals del projecte és garantir l’entrega social a persones/famílies que es troben en risc d’exclusió social.

La roba que recollim a través de les parròquies i robers Filigrana es porta al magatzem on es selecciona, condiciona (renta, planxa, repassa …), s’emmagatzema classificada per talles i temporada, fins que s’envia als robers Filigrana i a altres entitats socials amb les que col·laborem.

Des del magatzem també s’ofereix l’espai que possibilita la realització de l’assignatura obligatòria de Servei Comunitari per part d’alumnes de 4t d’ESO dels IES.

FORMACIÓ LINGÜÍSTICA

Càritas acompanya les persones nouvingudes en l’aprenentatge i coneixement de la llegua i cultura autòctones, com a pas imprescindible per a la seva integració en la societat.

La formació consisteix en la realització de cursos i tallers de formació tant de català com de castellà.

Els cursos d’alfabetització en llengua catalana “Lletres per a tothom” per a persones no catalanoparlants estan reconegudes per als informes d’estrangeria de la Generalitat de Catalunya, així com les formacions en els mòduls B (coneixement sociolaborals) i C (coneixement de l’entorn) necessàries per a l’obtenció del permís de treball.

TALLERS I CURSOS FORMATIUS

Les activitats que es realitzen són cursos, tallers i/o xerrades de temes específics. Tenen com a objectiu el fet de proporcionar coneixements i eines per adquirir competències bàsiques per tal de continuar posteriorment amb una capacitació laboral especialitzada. Es reforça l’aspecte relacional i de socialització.

ATENCIÓ A LES PERSONES SENSE SOSTRE

Des de les Càritas parroquials s’atenen a les persones que estan  de pas amb l’objectiu de cobrir les necessitats puntuals per continuar el seu camí. Se les acull i orienta. També es proporcionen ajudes puntuals d’aliments, productes d’higiene personal, dutxa, roba i calçat, medicaments, allotjament temporal.

ORIENTACIÓ LABORAL

El projecte d’orientació sociolaboral busca la millora de l’ocupabilitat de les persones en risc d’exclusió social, les quals se’ls orienta i acompanya a través d’un itinerari personal. Es realitza una diagnosi inicial dels interessos, motivacions, coneixements i experiència laboral de la persona, per tal de definir el perfil laboral i iniciar un itinerari d’inserció laboral personalitzat, tractant de millorar l’ocupabilitat dels participants