La Creu de Lampedusa

A Càritas ens dol l’ànima davant la realitat de la injustícia. Per això avui som aquí, al peu d’aquesta creu de Lampedusa   feta amb les restes de tants  naufragis personals i col·lectius, i acompanyant,  simbòlicament  també, tots  els desheretats del món,  els exiliats de la seva pàtria, i a tantes i tantes persones  que busquen una sortida millor per a refer la seva vida.

En aquest sentit  volem agrair la presència entre nosaltres  de la Sra. Graziella Cuccu, ambaixadora  a Espanya de la Fundazione  Casa dello Spirito e delle Arti que gestiona la Creu de Lampedusa, per la iniciativa itinerant de fer visible el dolor lacerant del nou Crist  sacrificat  en ple s.XXI  entre  les costes del nord d’Àfrica  i les platges del sud d’Europa.  I és que aquesta mateixa setmana un altre  naufragi de pateres ha portat de nou al fons del Mediterrani  prop de tres-centes persones  provinents de la costa de Líbia.

Càritas  està amb els refugiats  i seguim reclamant d’acollir-los  però volem anar més enllà en la denúncia profètica, perquè no només s’han d’atendre els efectes dels mals sinó que hem de lluitar per suprimir les causes.  I és que se’ns  gela el cor de veure  tantes llàgrimes de sal  davant la indiferència cap a la vida. Se’ns encongeix  l’ànima davant la ineptitud dels governants i la voracitat capitalista  que permet  les males pràctiques del mercadeig de persones i la violència inhumana  dels traficants que  fan ús de les armes contra els immigrants que es tiren enrere quan comproven l’engany.

Des de Càritas portem molt malament  aquest lamentable procés d’inhumanitat. Hem sentit moltes declaracions institucionals, hem vist i també participat  en multitudinàries manifestacions populars que posen de manifest  la bona voluntat de molta gent, hi ha en marxa  l’establiment de corredors humanitaris  per assegurar el dret d’asil, però continuen les indecisions polítiques dels Estats europeus per desbloquejar  amb voluntat decidida  aquest conflicte de fronteres que reclama un marc urgent de principis humanitaris. I és que practicar la humanitat no pot ser mai una il·legalitat  i acollir els desvalguts és un dret natural.  No podem permetre  l’externalització de les responsabilitats  de protecció  en mans de tercers països  quan sabem  que la protecció no és efectiva.

Plora el mar i plorem també  nosaltres davant el dolor que ens oprimeix  i la il·lusió que ja no brilla, quan veiem com s’acosta la nit  i s’enfosqueix la fe  de molts creients. Perquè si no acollim deixem de ser humans i ajudem a fer més real la distància curta de la mort  entre el patiment i l’esperança. Les fronteres no poden mai arriscar la vida.

Francesc Roig Queralt

Director de Càritas Diocesana de Tarragona

Missa solemne a la Catedral de Tarragona presidida per la Creu de Lampedusa, el diumenge 26 de març de 2017.

Creu Lampedusa Catedral