combatre-la-pobresaCàritas, Confer, Justícia i Pau, Mans Unides i XARXES: «Si tens cura del planeta, combats la pobresa»

La campanya Si Cuides el Planeta, Combats la Pobresa convida a donar suport a la causa dels pobres. Al llarg del mes de setembre, les entitats promotores de la Campanya impulsaran diverses activitats de sensibilització inspirades en el punt 1 de l’ «Decàleg Verd»

Amb motiu de la celebració, l’1 de setembre, de la Jornada Mundial de Pregària per la Cura de la Creació, la campanya Si Cuides el Planeta, Combats la Pobresa -que impulsen Càritas, CONFER, Justícia i Pau, Mans Unides i XARXES ( xarxa d’Entitats per al Desenvolupament Solidari) – comença la seva agenda d’activitats a dos anys vista amb l’objectiu de sensibilitzar a tota la ciutadania perquè, dins de l’esperit de l’encíclica Laudato Sí’ del Papa Francesc, ens comprometem en la defensa d’un model diferent de desenvolupament, just, solidari i sostenible, i canviem els nostres hàbits de consum i estils de vida.

Com a primera iniciativa, al llarg de tot el mes de setembre es posaran en marxa diverses accions de sensibilització per a nens, joves i adults centrades en el primer punt de l ‘ «Decàleg Verd» de la Campanya: «donaràs suport la causa dels pobres ».

Per a això, al costat d’una oració per commemorar la Jornada Mundial de l’1 de setembre i unes propostes d’acció personal per transformar els nostres hàbits de vida, s’ha preparat també una versió per a nens del «Decàleg Verd», que serveixi per acostar en clau pedagògica als més petits els principis que inspiren la Campanya.

[Els materials de la campanya estan disponibles a www.enlazateporlajusticia.org]

Home i natura, un equilibri trencat

Com s’assenyala en els materials dissenyats per a aquesta primera etapa, «fins no fa massa temps, l’harmonia amb l’entorn, amb la natura, s’ha mantingut en un equilibri no exempt de tensions i violències, però aquest equilibri s’ha trencat i el home en el seu afany de domini i de poder ha abusat no només de la terra sinó de tot el que conté, inclosos els propis éssers humans que l’habiten, els seus germans, i així ens adonem ara que “entre els pobres més abandonats i maltractats , està la nostra oprimida i devastada terra “(LS 2)».

Davant aquesta fallida de la relació harmònica amb la Creació, sorgeix un clam creixent «que ens interroga -« On és el teu germà? », Què has fet, que estàs fent amb la terra que vaig posar al teu cura? – I apareix com el crit, la veu de Déu que ens crida de nou perquè recuperem memòria del mandat tindràs cura de la terra i cuidaràs del teu germà ».

El cas de l’Amazònia equatoriana

Com a exemple de la reculada que s’està produint en moltes regions del planeta en la cura mediambiental, la Campanya posa el focus en els efectes devastadors de les indústries extractives sobre les comunitats locals de l’Amazònia equatoriana.

«Fins a la data, milers de famílies pateixen les conseqüències d’aquesta contaminació, malalties de la pell, diversos tipus de càncer, malalties estomacals, terres agrícoles altament tòxiques, pobresa extrema. Això és el que ha deixat l’empresa que va arribar de la mà dels nostres governs dient que portava progrés i desenvolupament per a la nostra gent », explica Donald Moncayo, un dels líders locals de les poblacions afectades a Equador.

Una manera de donar suport a les comunitats afectades és, com indica Donald, «organitzar-se i lluitar perquè aquestes empreses petrolieres no segueixin portant la contaminació, la mort i la destrucció a altres parts del món».