siriaCàritas Internationalis, al costat d’altres organitzacions humanitàries i agències de l’ONU —OCHA, UNICEF, PAM, ACNUR, OMS i el consorci Interacció— han difós una crida a la comunitat internacional per posar fi a la guerra a Síria. Aquest és el text d’aquesta declaració, a la qual se suma Càritas:
«Fa tres anys, els dirigents de les organitzacions humanitàries de les Nacions Unides van fer una crida urgent a tots aquells que poguessin posar fi al conflicte a Síria. Van demanar que es fessin tots els esforços possibles per salvar al poble sirià. “Ja prou”, van dir, de tant sofriment i vessament de sang.
Això va ser fa tres anys.
Ara, aquesta guerra brutal s’apropa al seu sisè any. Continua el vessament de sang. I el sofriment s’agreuja.
Per aquest motiu, avui, nosaltres, els dirigents d’organitzacions humanitàries i de les agències de les Nacions Unides, realitzem una crida no només als governs sinó a cadascun de vostès –ciutadans del món– perquè alcin les seves veus a fi de detenir aquesta carnisseria. Per exhortar a totes les parts al fet que aconsegueixin un acord d’alto-el-foc i busquin un camí cap a la pau.
Més que mai, el món necessita escoltar una veu pública i col·lectiva que exigeixi la fi d’aquestes atrocitats. Perquè aquest conflicte i les seves conseqüències ens afecten a tots.
Afecta a tots aquells que han perdut als seus sers estimats i els seus mitjans de vida a Síria, que han hagut de fugir de les seves llars, o que viuen desesperats sota el setge. Avui dia, al voltant de 13,5 milions de persones necessiten ajuda humanitària a l’interior de Síria. No és simplement una estadística. Són 13,5 milions d’éssers humans les vides dels quals i l’avenir dels quals estan en perill.
Afecta a les famílies que, amb poques possibilitats d’obtenir un futur millor, s’embarquen en perillosos viatges a la recerca de refugi en terres estrangeres. A causa de la guerra, 4,6 milions de persones han fugit als països veïns o a uns altres més llunyans.
Afecta a tota una generació de nens i joves que, privats d’educació i traumatitzats pels horrors que han viscut, veuen com la violència configura cada vegada més el seu avenir.
Afecta a persones que viuen més enllà de Síria, que han vist com les violentes repercussions de la crisi han arribat als carrers, les oficines i els restaurants que es troben prop de les seves llars.
I afecta a tots aquells que, a tot el món, veuen com el conflicte influeix de manera invisible en el seu benestar econòmic.
Aquells que tenen la capacitat d’impedir el sofriment poden –i, per tant, han– d’actuar ara. Fins que hi hagi una solució diplomàtica al conflicte, aquestes accions han d’incloure:
Accés sense restriccions i constant perquè les organitzacions humanitàries brindin socors immediat a totes les persones que ho necessitin dins de Síria;
Pauses humanitàries i alto-el-foc incondicional i supervisat per permetre la distribució entre els civils d’aliments i d’una altra ajuda urgent, per organitzar campanyes de vacunació i de salut, i per facilitar el retorn dels nens a l’escola;
Cessament dels atacs contra les infraestructures civils per mantenir la seguretat de les escoles, els hospitals i els subministraments d’aigua;
Llibertat de moviment per a tots els civils i cessament immediat dels setges a tot arreu.
Aquestes són accions pràctiques. No hi ha cap raó pràctica que impedeixi la seva realització si existeix la voluntat de fer-ho.
En nom de la nostra humanitat compartida, pel bé dels milions d’innocents que han patit ja tant i en nom dels milions de persones les vides i l’avenir de les quals es troben en perill, demanem que es prenguin mesures ara mateix.»
Resposta de Càritas
La Confederació Cáritas Española ha estat des del primer moment al costat de la població afectada per la guerra a Síria i de les Càritas locals, tant a la regió de Mitjà Orienti com als països de trànsit que estan sent l’escenari de l’èxode de refugiats sirians en tota la frontera aquest d’Europa.
Al costat del suport solidari que Càritas Espanyola ve prestant des de l’inici del conflicte a les Càritas de Jordània, Líban i Turquia per fer front a l’acolliment a milions de refugiats sirians, en els últims mesos s’ha ofert resposta puntual a les diferents trucades d’emergència de les Càritas europees per afrontar l’arribada de refugiats als seus països. La resposta més recent ha estat l’enviament de 40.000 euros a Càritas Macedònia en un projecte de quatre mesos centrat en assistència a la població refugiada en aquest país. Aquests fons s’uneixen als 300.000 euros enviats ja a altres Càritas de la regió, com Sèrbia, Croàcia, Grècia, Eslovènia i Bulgària.
Des de Càritas Diocesana de Barcelona posem a disposició els recursos dels quals disposem per pal·liar les situacions de patiment d’aquests col·lectius. Així mateix, hem elaborat un dossier per ajudar a conèixer millor la situació de les persones refugiades i oferir elements per a reflexionar sobre aquesta realitat.