Els cursos que s’han realitzat fins ara han contribuït a millorar la qualificació professional d’un grup de 60 persones en situació d’atur i vulnerabilitat, augmentant el nivell d’ocupabilitat.

Tarragona, 6 d’abril de 2021. La precarietat laboral és una problemàtica que presenten majoritàriament les persones ateses a Càritas. En la última memòria publicada per Càritas destaca que un 69% de les persones ateses estan aturades i busquen feina. Així mateix presenten un nivells formatius molt baixos o pràcticament inexistents que condiciona i dificulta l’accés al mercat laboral. L’atur i la manca d’ingressos afecta especialment el col·lectiu de dones, joves, persones majors de 45 anys, i estrangeres.

Des de l’anàlisi d’aquesta realitat, Càritas s’ha vist en l’obligació de crear nous projectes i eines per donar resposta material i emocional a les necessitats plantejades, fent una aposta pels projectes sociolaborals i formatius. Ha pogut comptar amb el recolzament de la Fundació Endesa per convertir-ho en una realitat.

El curs bàsic d’atenció domiciliària ofereix 200 hores de formació en neteja domèstica, dietètica, cuina i matèries complementàries. La formació permetrà a l’alumnat realitzar pràctiques no laborals en empreses del sector, que els capacitarà per treballar en diversos àmbits laborals. Un dels resultats a destacar del curs és la millora de l’autoestima i de les capacitats i habilitats de cara a la recerca activa d’ocupació i l’apoderament personal.

El perfil dels alumnes és el de persones aturades de llarga durada d’entre 20 i 55 anys, amb un nivell bàsic de formació (o amb formació no reconeguda), coneixement de la llengua i residents al Camp de Tarragona. L’aprofitament del curs suposa el reconeixement dels coneixements adquirits, l’obtenció d’un certificat d’assistència, la derivació als itineraris oficials de recerca sociolaboral de Càritas i la incorporació a la borsa de treball de l’entitat.

Un element que dona valor al curs és la no discriminació de persones en procés de regularització ja que som conscients que aquestes persones tenen molt poques oportunitats laborals, formatives i d’acompanyament, és per això que hem obert la possibilitat de fer el curs a persones en procés administratiu irregular, ja que és un col·lectiu amb moltes dificultats i sense ajudes, que la pandèmia encara ha invisibilitzat més i deixat aquestes persones més excloses del sistema.

“Més oportunitats laborals per a tots”

Just acabar els cursos fets fins ara el 60% dels participants han trobat feina a jornada completa i un 38 % a jornada parcial.  El 63% dels alumnes han trobat feina en l’àmbit que s’han format.

Aquestes dades són motiu d’esperança, però no podem perdre la perspectiva de la precarietat en la qual seguim atrapats, una societat on s’han triplicat les necessitats. Per això des de Càritas reivindiquem el poder de cada persona i de cada gest per canviar i transformar el món, aquest any davant de la COVID-19 hem fet visible el lema de Càritas “el poder de cada persona. Cada gest compta” i ens ajuda a continuar treballant en benefici de les persones més vulnerables; treballar per aconseguir aquesta transformació, és la nostra responsabilitat.

Testimonis que donen valor

“El curso ha supuesto para mí conocimientos y mucha esperanza, así como el no sentirme aislada en estos tan duros que nos ha tocado vivir” relata L.P.

“Una vez finalicé el curso, me gustó tanto, que ahora estoy haciendo otro curso en Reus de atención sociosanitaria. Quiero dedicarme a ésto, lo he descubierto gracias a la oportunidad que me dieron” explica Y.B.

Sobre la Fundació Endesa

La Fundació Endesa, presidida per Juan Sánchez-Calero, té com a objectiu principal contribuir al desenvolupament social a través de projectes educatius, de formació per a un lloc de treball, mediambientals i culturals.

Els projectes educatius de la Fundació estan orientats a fomentar la innovació en l’educació en tots els nivells i a promoure l’excel·lència acadèmica en l’àmbit universitari a través d’ajudes, beques i càtedres.

Els projectes de formació per a un lloc de treball posen el focus en la promoció del talent de persones en risc d’exclusió social, joves emprenedors amb pocs recursos i professionals majors de 50 anys.

Els seus projectes mediambientals estan centrats, prioritàriament, a impulsar l’educació i la cultura ecològiques.

Sobre els projectes culturals, destaquen els dedicats a la il·luminació de monuments artístics, a la conservació i difusió del patrimoni industrial històric del sector elèctric espanyol i a la col·laboració amb entitats culturals espanyoles de primer nivell.

La Fundació Endesa també du a terme el desenvolupament i finançament de programes i accions destinats a la prestació d’ajuda humanitària, sanitària, social, econòmica o material en situacions extraordinàries de crisis sanitàries, catàstrofes naturals i d’altres amb similar repercussió sobre la societat.

Més informació: http://www.fundacionendesa.org/