El papa Francesc convida a “compartir el poc que tenim amb els qui no tenen res, perquè ningú pateixi”

La Conferència Episcopal Espanyola i Càritas convoquen la Jornada que aquest any se celebra sota el lema “Jesucrist es va fer pobre per vosaltres”

Madrid, 7 de novembre de 2022. – Amb motiu de la celebració, el diumenge 13 de novembre, de la VI Jornada Mundial dels Pobres, la Conferència Episcopal Espanyola i Càritas sumen de nou els seus esforços per mobilitzar les comunitats cristianes i tota la societat cara als objectius d’aquesta cita anual convocada pel papa Francesc.

La idea d’impulsar aquesta Jornada va sorgir el 13 de novembre del 2016, durant el tancament  de l’Any de la Misericòrdia i quan a la Basílica de Sant Pere el Sant Pare celebrava el Jubileu dedicat a les persones marginades. En finalitzar l’homilia, i de manera espontània, Francesc va expressar un desig: «voldria que avui fos la Jornada dels Pobres».

En aquesta sisena edició, sota el lema “Jesucrist es va fer pobre per vosaltres”, Francesc llança una crida a la solidaritat enmig d’un món ferit per la violència i la guerra. Davant dels milions de refugiats dels diferents conflictes a l’Orient Mitjà, l’Àfrica Central i ara Ucraïna, el Sant Pare convida a “compartir tan poc com tenim amb els qui no tenen res, per que ningú pateixi”.

El patrimoni de seguretat i estabilitat aconseguit per alguns països gràcies a la iniciativa privada i a lleis que han donat suport al creixement econòmic pot ara, segons Francesc, “ser compartit amb aquells que s’han vist obligats a abandonar casa seva i el seu país per salvar-se i sobreviure”. “Com a membres de la societat civil, mantinguem viva la crida als valors de llibertat, responsabilitat, fraternitat i solidaritat”, afegeix.

El papa recorda que la caritat “no és una obligació sinó un signe de l’amor, tal com ho ha testimoniat el mateix Jesús”. “La generositat cap els pobres troba la seva motivació més forta a l’elecció del Fill de Déu que va voler fer-se pobre Ell mateix”, assenyala.

Francesc subratlla que “l’experiència de debilitat i limitació que hem viscut als darrers anys i ara la tragèdia de la guerra” ens ha “d’ensenyar que no som al món per sobreviure, sinó perquè a tots se’ls permeti tenir una vida digna i feliç”. “El missatge de Jesús ens mostra el camí i ens fa descobrir que n’hi ha una pobresa que humilia i mata, i hi ha una altra pobresa, la seva, que ens allibera i ens fa feliços”.

Per això, Francesc recorda en aquesta VI Jornada Mundial que cal “fer un esforç perquè a ningú li falti el que és necessari”. “L’activisme no és el que salva, sinó la atenció sincera i generosa que permet apropar-se a un pobre com a un germà que dona la mà per que jo em desperti del letargia al que he caigut”.

Per animar la celebració d’aquesta Jornada, la CEE i Càritas han preparat diversos materials, que estan disponibles en un espai digital creat ad hoc, per al vostre utilització per part de totes les Diòcesis, parròquies, comunitats, moviments, associacions i institucions de la Església.

Aquesta convocatòria és una nova oportunitat per reflexionar sobre com donar una resposta adequada que porti alleugeriment i pau a tantes persones, deixades a mercè de la incertesa i la precarietat. Amb aquest objectiu, els promotors de la Jornada proposen com a gest “concretar en un manifest o credo com podem fer-nos pobres en comunitat per portar vida amb abundància als altres”.

Com s’explica als materials d’animació de la Jornada, la resposta al lema de aquesta edició -“Jesucrist es va fer pobre per vostès”- implica:

• donar una resposta personal i comunitària, ja que «mentre més creix el sentit de comunitat i de comunió com a estil de vida, majoritàriament es desenvolupa la solidaritat».
  • ser comunitat de vida i de béns, en què «l’amor recíproc ens fa portar les càrregues els uns als altres per que ningú quedi abandonat o exclòs», compartint el que tenim amb els que no tenen res, però acollint, alhora, allò que ens puguin aportar: la seva feina, el seu pensament, el seu forma de fer i de entendre la vida.
  • ser comunitat d’acció perquè “la preocupació pels pobres i per la justícia social» és “un compromís que ens afecta a tots” i, per tant, “ningú pot sentir-se exceptuat”.