La distància curta de la mort

Creu LampedusaLes costes  de l’illa de Lampedusa o de Lesbos són el punt neuràlgic de bona part dels naufragis que pateixen els refugiats que fugen de la guerra i la misèria absoluta  per tal d’arribar a la vella Europa pensant trobar en aquest continent el paradís desitjat de l’esperança. Però en canvi, si tenen sort i poden travessar el mar amb èxit, es troben amb la fredor institucional dels governs occidentals que posen murs a l’hospitalitat. El mateix Papa Francesc s’ha dolgut intensament d’aquesta insolidaritat i per aquest motiu encarregà a un fuster amic seu que amb les restes dels naufragis de Lampedusa confeccionés una gran creu que simbolitzés l’única pàtria possible per a tots els refugiats: la justícia.

Ara, aquesta gran creu de Lampedusa, amb la col·laboració de Càritas Diocesana de Tarragona, ens  arriba provinent de la parròquia de Salt i des del dissabte 18 de març fins al diumenge 26  anirà recorrent  unes quantes parròquies  dels nostres arxiprestats fins arribar  a la Catedral. Allí presidirà  la celebració de l’eucaristia i tancarà el periple per la nostra diòcesi tarraconense.

I és que sens gela el cor de veure com plora el mar per la indiferència cap a la vida de tants  desvalguts que només  han pogut trobar refugi al fons de les ones. Sens encongeix l’ànima  per la ineptitud dels governants i la voracitat capitalista que tolera el negoci d’armes per aixecar murs de guerra infranquejables. Practicar la humanitat no pot ser mai una il·legalitat i acollir els desvalguts és un  dret natural. Càritas  espera els refugiats  i no admet  dilacions dels governants que legalitzen la indignitat de posar murs a l’hospitalitat. Perquè si no acollim deixem de ser humans i ajudem a fer més real la distància curta de la mort entre el patiment i l’esperança. Les fronteres no poden arriscar les vides.

Francesc Roig Queralt

Director de Càritas Diocesana de Tarragona