Amb el lema «Ara més que mai, treball digne», les entitats promotores de la iniciativa Església pel treball digne centraran els seus esforços, aquest any 2021, a assenyalar que ha arribat el moment d’adoptar polítiques i compromisos a favor de llocs de treball dignes, sostenibles i inclusius.

La pandèmia ha agreujat la ja difícil situació de el món de la feina i ha revelat els límits de la feina mercantilitzat. El model de relacions laborals actual no assegura a milers de treballadors i de treballadores accedir a una feina decent que permeti atendre necessitats bàsiques com arribar a final de mes, conciliar la vida laboral i familiar, l’accés a l’habitatge, la seguretat i salut laboral o el confort energètic, la participació social, etc.

Drama laboral

Més de sis-centes mil persones van perdre la feina el 2020. Un drama que afecta 3,7 milions de persones. Amb més intensitat entre les dones i els joves. La taxa d’atur femenina és del 18,3%, davant el 14,2% de la masculina, mentre que tres de cada quatre llocs de treball a temps parcial són ocupats per dones (74,4%). La desocupació juvenil a menors de 25 anys a Espanya ja és del 39,6%, mentre que la mitjana de la Unió Europea se situa al voltant del 15,7% (EPA 2020).

El total d’ingressos de les persones assalariades ha caigut un 12,7% (1r semestre 2020), a causa de la reducció de les hores treballades i les pèrdues d’ocupació. Crida l’atenció que el 16% dels treballadors rebi una remuneració per sota el salari mínim (OIT).

Especialment intenses són les conseqüències per a la població més vulnerable, que té vuit vegades més atur que la resta, presentant un índex d’atur del 73% i un accés a la feina precària i discontinu. Hi ha 7,8 milions de persones (el 16% de les famílies) en llars on el sustentador principal no té un mínim d’estabilitat en l’ocupació, sense oblidar que 615.000 persones han de conformar-se amb viure de l’economia informal (FOESSA).

Ara més que mai, treball digne

Per això, la iniciativa Església pel Treball Digne (ETD) considera que és urgent abordar aquesta situació en què ens trobem, especialment entre les dones i els joves. Aquesta serà la principal prioritat en la reflexió i en l’acció de la iniciativa durant 2021 i que tindran la seva màxima expressió en la convocatòria del Primer de Maig i de la Jornada Mundial pel Treball Decent, del 7 d’octubre, dies claus en el seu quefer per a la promoció de la dignitat de la feina.

Amb el ministeri pastoral

A més, l’ETD actualitzarà els seus materials de sensibilització i informació per seguir promovent l’adhesió de parròquies, col·lectius i institucions a la iniciativa. En aquest sentit, pretén avançar en el diàleg amb els membres de la Conferència Episcopal Espanyola, particularment amb el bisbe de la Pastoral del Treball, per compartir mirades, preocupacions i estratègies que segueixin animant la prioritat de la feina decent enmig de l’acció pastoral de tota l’Església.

Contactes pels mitjans
(HOAC) Abraham Canales: 609.45.98.03 / (CONFER) Eva Mª Silva 91.519.36.35 / (Cáritas) Ángel Arriví: 619.04.53.81