• Convida a posar-se “davant de les persones que estan trencades per obrir-hi camins de restauració”
  • Bretón agraeix a Francesc el seu “suport a totes les persones que s’acosten a Càritas en busca d’una vida millor”

Càritas. 5 de setembre de 2022.- El Papa Francesc ha rebut aquest migdia en audiència el Consell General de Càritas Espanyola en motiu del 75è aniversari de la seva fundació. Durant la trobada, que ha tingut lloc a la Sala del Consistori del Palau Apostòlic, el Sant Pare va recordar que “la Caritat, l’Amor amb majúscules, és el tret més essencial de l’ésser humà i per això és el llenguatge que més ens comuna”.

“Si Crist ens crida a la comunió amb Déu i amb el germà, el vostre esforç s’encamina precisament a reconquerir aquesta unitat de vegades perduda en les persones i en les comunitats”, va assegurar. En el seu breu missatge de felicitació, Francesc va reflexionar sobre els reptes principals que s’hi han fet plantejat la institució en aquests tres quarts de segle: “treballar des de les capacitats i les potencialitats acompanyant processos”, “realitzar accions significatives” i “ser camí de l’acció de la comunitat eclesial”.

“Lliurar la pròpia vida”

Sobre el primer d’aquests desafiaments, el Papa va recordar que “no són els resultats els que ens mouen”, sinó “posar-nos davant aquesta persona que està trencada, acollir-la i obrir per a ella camins de restauració, de manera que es pugui trobar a si mateixa, sent capaç, malgrat les seves limitacions i les nostres, de cercar el seu lloc i d’obrir-se als altres i a Déu”. “L’únic moment en què és lícit mirar una persona de dalt a baix és per ajudar-la a aixecar-se”, va subratllar.

En relació a l’esforç de Càritas per “realitzar accions significatives”, el Sant Pare va convidar a “lliurar la pròpia vida”, ja que la Caritat no tracta de “gestos que busquen sortir del pas”, sinó d’oferir a les persones “una porta oberta cap a una vida nova”. “El Senyor ens proposa ser foment d’un regne de justícia, d’amor i de pau”, va apuntar.

Sobre la missió de Càritas de “ser camí de l’acció eclesial”, Francesc va recordar que la Caritat “no és simplement una gestió ordenada dels recursos, o un espai al que poder descarregar la responsabilitat d’aquesta delicada missió eclesial”, sinó ser “aquesta mà estesa que és Crist quan nosaltres la oferim al que ens necessita, i a la vegada ens permet aferrar-nos a Crist quan Ell ens interpel·la al patiment del germà”.

“Exemple de solidaritat”

El president de Càritas Espanyola, Manuel Bretón , va agrair a Francesc el seu “exemple de solidaritat, lluita per la justícia i la cura de la casa comuna”. “Una vegada més vull agrair-vos en nom de tots els que formem Càritas Espanyola el vostre compromís per seguir encoratjant i mantenint la nostra institució”, va assegurar.

Bretón va expressar gratitud al Sant Pare pel seu “suport a totes les persones que s’acosten a Càritas a la recerca d’una vida millor, d’aquells que no arriben a aconseguir-la i els que lluny de les fronteres del nostre país segueixen lluitant per assolir condicions dignes que els permeti cobrir les seves necessitats bàsiques”.

En el missatge, va recordar que al llarg d’aquests 75 anys Càritas ha hagut d’afrontar temps difícils. “Ens hem hagut d’adaptar, com tot el món, a les seqüeles d’una pandèmia i a una guerra propera a les portes de Europa, sense oblidar totes les que segueixen obertes al món”, va postil·lar.

Tot i un escenari de creixent inestabilitat, Bretón va recordar que “l’esperança, la tenacitat, la fe i el suport incondicional dels bisbes, les institucions, donants privats i empreses han estat un gran al·licient per intentar estar a la altura de la confiança dipositada en Càritas, com a Església a la seva acció sociocaritativa”.

Omella, junt al Consell General

A l’audiència, van ser-hi presents el president de la Conferència Episcopal Espanyola, el cardenal Joan Josep Omella ; el president de la Subcomissió Episcopal d’Acció Caritativa i Social i bisbe responsable de Càritas, monsenyor Jesús Fernández ; el vicepresident Enric Carrero ; la secretària general, Natalia Peiro; el delegat episcopal Vicente Martín, i els presidents de les Càritas d’Andalusia, l’Aragó, les Canàries, Castella la Manxa, Extremadura, Castella i Lleó, Catalunya, Galícia, Madrid, el País Basc, Navarra, el País Valencià i Múrcia.

Amb ells es trobaven també els consellers per designació episcopal, la presidenta de l’Associació Sant Vicenç de Paül i els directors de la Càritas Castrense i de les diocesanes de Barcelona, Madrid, Burgos i Màlaga, a més dels responsables de les àrees de Cooperació, Comunicació, Administració, Acció Social, Desenvolupament Institucional i els membres del Gabinet de presidència.

Càritas Espanyola és la confederació oficial d’entitats d’acció caritativa i social de l’Església catòlica. Instituïda el 1947 per la Conferència Episcopal Espanyola, té per objecte la realització de l’acció caritativa i social, a través dels seus membres confederats.

Durant l’any 2021, Càritas va invertir un total de 403.158.987 euros, el 69% dels quals va procedir d’aportacions privades de donants, participants, empreses, institucions, entitats d’economia social i herències i llegats, mentre que el 31% restant va resultar de aportacions de les administracions públiques.