L’entitat afirma que ens trobem en una societat cada vegada més desigual

• Càritas ha atès 7.133 llars, amb 17.801 persones beneficiades durant el 2021
  • El 29% de les persones que han participat als itineraris laborals han trobat feina.

Càritas Diocesana de Tarragona constata que la situació social al final de la pandèmia de la COVID-19 és d’una societat ferida en termes de cohesió amb un augment sense precedents de l’exclusió social generada per la precarietat laboral, l’exclusió residencial, els problemes de salut i l’aïllament social.

Durant el 2021 Càritas ha atès 7.133 llars. Aquesta xifra representa un lleuger descens global respecte del repunt de 2020, en plena crisi sanitària, però se situa un 14 % per damunt de l’atenció d’abans de la pandèmia. Fins a 17.801 persones s’han beneficiat d’algun dels 41 projectes socials que Càritas desenvolupa arreu de l’arxidiòcesi de Tarragona.

Quant al Servei d’acollida i acompanyament integral, la porta d’entrada a l’entitat, l’increment d’atenció respecte d’abans de la pandèmia se situa en un 32% i els serveis d’ajudes econòmiques s’han triplicat, respecte el 2019.

Càritas aquest 2021 ha apostat per la inserció laboral, amb un increment d’un 62% de la nostra oferta formativa en cursos ocupacionals, la qual cosa ha suposat que 241 persones (un 29% de les persones que han participat en itineraris laborals) hagin aconseguit feina. A més, s’ha constituït l’empresa d’inserció, Arada, com a eina complementària que permet tancar el cercle de l’itinerari laboral.

El perfil de les persones ateses

La pobresa continua tenint rostre de dona, atès que són el 67 % de les persones que acudeixen a demanar ajuda a Càritas i més de la meitat de les llars, un 52% tenen fills a càrrec, augmenta però la soledat, una de cada 4 persones ateses viu sola, així també augmenten els infants i joves beneficiats que arriben al 46%, aquesta dada ens indica que augmenta l’impacte de la pobresa per a les persones més joves. I un 20% de les persones ateses encara no han pogut regularitzar la seva situació legal.

Un 55% de les persones en edat laboral no supera els estudis primaris, un 66% es troba a l’atur i el nombre de persones treballadores pobres arriba al 12%, és a dir, que tot i que tinguin feina, requereixen de l’ajuda de Càritas per poder viure amb dignitat. El 95% no percep cap ajuda d’ingressos mínims.

L’accés a l’habitatge és un dels principals problemes i la seva incidència no disminueix: una de cada 4 persones ateses presenten inestabilitat habitacional, viuen acollits en habitatges o rellogats, ocupats i cedits .

Els recursos de l’entitat

Durant el 2021, Càritas Diocesana de Tarragona va invertir 2.503.026 € en els seus programes, destinant el 79 % als projectes d’Acció Social. I d’aquests, als qui hi destinem més recursos són en Necessitats bàsiques, un 39 %, en Sense llar i habitatge, un 20 %, i en Formació i inserció laboral, un 20 %.

En l’apartat d’ingressos, 2.615.174 € provenen en un 58 % de fonts privades i un 42 % de fonts públiques. Aprofitem per donar les gràcies a totes les persones, empreses i entitats que ens han fet confiança pel nostre treball amb els més vulnerables i han posat de manifest la seva solidaritat i la seva responsabilitat amb la societat.

El reptes actuals de l’entitat

Càritas es planteja tres grans reptes: El suport en la defensa i cobertura dels drets de les persones acompanyades, que sovint no es compleixen; l’atenció als nous rostres de la pobresa, sobretot pel que fa dones, famílies monoparentals, persones joves i persones estrangeres, i, finalment, la lluita contra la normalització de noves formes de pobresa, com el deteriorament de la salut emocional, la bretxa digital, l’exclusió habitacional, la precarietat laboral o el compliment de les mesures de protecció de l’administració per a les persones més vulnerables (Renta Garantida de Ciutadania i Ingrés Mínim Vital).

Segons Salvador Grané, director de Càritas Diocesana: “Cal revertir la tendència creixent i continuada de l’exclusió social i la desigualtat. A les conseqüències socials de la COVID-19, ara s’hi afegeixen els forts increments de preus dels productes agroalimentaris, de l’habitatge i de l’energia, que està afectant dramàticament les llars amb menys ingressos. Per tant, des de Càritas, hem de seguir acompanyant en drets les persones més vulnerables i hem de demanar ajudes públiques focalitzades als col·lectius més afectats per la crisi, en concret amb polítiques d’inclusió i millores en la redistribució de la renda”.

Setmana de la Caritat – Corpus 2022: “Som el que donem, som amor”

L’amor, el rebut i el que donem, i també, el que som, és el que celebrem en aquesta gran festa de Càritas, el Dia de la Caritat. Es tracta en definitiva de refermar el nostre valor principal, l’amor pels altres com a proposta de vida a l’estil de Jesús: una invitació a tota la societat a construir els nostres projectes personals i col·lectius des d’un amor concret i social, un àgape, compromès amb tot el que ens importa, amb les persones i especialment amb aquelles més fràgils i vulnerables; amb la nostra casa comuna que és la nostra mare Terra, i la seva cura i preservació; i amb la justícia i els drets humans per a conduir les nostres relacions i benestar comú.