18 de juny, Dia de Caritat

Corpus 2017«CRIDATS A SER COMUNITAT» PERQUÈ TOTS VISQUEM AMB ELS MATEIXOS DRETS I DIGNITAT A LA CASA COMÚ

Amb motiu d’aquesta Jornada, les 70 Càritas Diocesanes del país rendeixen comptes públics de la seva activitat durant l’últim any Càritas. 13 de juny de 2017.- «Cridats a ser comunitat» és la proposta que llança Càritas a tota la comunitat cristiana i al conjunt de la ciutadania en el Dia de Caritat, que, com cada any, se celebra el diumenge 18 de juny, festivitat el Corpus Christi.

Amb aquesta invitació, es vol posar en relleu la importància que totes les persones puguem viure en comú a la mateixa casa, a la Terra comú que ens acull a tots, amb els mateixos drets i dignitat, que pertanyen a tots els éssers humans per igual.

Cultivar l’acollida i l’intercanvi

La campanya institucional de Càritas,  que compta amb dos moments d’especial intensitat en Nadal i en Corpus Christi, crida l’atenció sobre la necessitat de col·laborar en la realització “d’una comunitat humana plural, on siguem capaços de reconèixer la riquesa que cada persona aporta a la construcció de la societat, conreant l’actitud d’acollida i l’intercanvi enriquidor, per tal de crear una convivència més fraternal i solidària “. Com s’assenyala en els materials editats per a aquesta jornada, “es tracta de viure la cultura de la trobada”, en paraules del papa Francesc.

Eva Sanmartín, coordinadora de la campanya institucional, assegura que “l’acollida i l’obertura als altres, lluny de la por que només ens porta a veure riscos i perills, són una oportunitat per descobrir el rostre de Déu en cada germà i germana, per celebrar en comunió els dons i riqueses que ens regala a cada un per posar al servei de la construcció del bé comú, que és de tots “.

Revisar les nostres actituds cap als migrants

Per posar de manifest la importància d’aquesta vida comunitària en el moment present, Càritas posa el focus en el drama de la mobilitat humana que viuen avui en dia milions de persones que es veuen obligades abandonar les seves llars per assegurar les seves vides o els seus drets bàsics. A aquest respecte, es fa una invitació en clau personal a revisar les nostres actituds cap a les persones migrants que conviuen amb nosaltres, en els nostres mateixos barris i comunitats.

“T’has preguntat com són les seves vides, quins són els seus sentiments, els seus somnis?”, S’interroga en el díptic editat per al Dia de Caritat, alhora que es convida “a practicar la trobada i l’acollida amb altres persones, a tu, al teu grup o comunitat, a conèixer la vida dels altres, la seva història, el seu camí, posar-se al seu lloc, saber què necessiten, compartir “.

Drets “minvants”

Al costat de l’acollida, el Dia de Caritat serveix també perquè cadascuna de les 70 Càritas Diocesanes de tot el país rendeixin comptes de la seva activitat anual i de l’evolució de la realitat social de les persones vulnerables a les que acompanyen en els seus respectius territoris i que, en termes generals, confirmen un panorama de drets “minvants” davant la crisi econòmica i un augment de les restriccions per a l’accés a drets socials.

Valors i actituds a posar en pràctica

La millor manera de respondre a la crida a ser comunitat d’éssers humans iguals en drets i dignitat, sota el sostre de la casa comuna que és la Creació, passa per posar en pràctica aquests valors i actituds:

1. Fer comunitat, buscar sempre el bé comú, ser participatiu.
  2. Compartir i viure senzillament.
  3. Fer un consum responsable.
  4. Ser cooperatiu.
  5. Tenir un compromís solidari treballant per la justícia i els drets per a tothom.
  6. Els diners no regeix la meva vida.
  7. El bé de l’ésser humà és el primer.
  8. Afany de servei i gratuïtat.
  9. Cura i relligament amb la Mare Natura.
  10. Cultivar la pròpia profunditat, l’espiritualitat, la transcendència.